
پروژههای موفق تنها به برنامهریزی دقیق و اجرای بینقص وابسته نیستند؛ بلکه به مدیریت ذینفعان پروژه نیز نیاز دارند. ذینفعان پروژه افراد، گروهها یا سازمانهایی هستند که چه بهصورت داخلی در سازمان حامی پروژه و چه بهصورت خارجی مانند تأمینکنندگان از نتایج یک پروژه تأثیر میپذیرند یا بر آن تأثیر میگذارند. درک نقش ذینفعان در موفقیت پروژه برای تضمین اهداف پروژه حیاتی است؛ زیرا انتظارات و تأثیرات آنها میتواند چرخه عمر پروژه را بهصورت مثبت یا منفی شکل دهد.
منظور از مدیریت ذینفعان پروژه چیست؟
مدیریت ذینفعان پروژه یک فرایند مدیریت پروژه است که شامل مدیریت انتظارات و نیازهای همه ذینفعان داخلی و خارجی درگیر در پروژه میشود. برای این منظور، مدیران پروژه باید یک برنامه مدیریت ذینفعان ایجاد کنند که سندی مهم در نحوه مدیریت یک پروژه است و استراتژیهای مدیریت ذینفعان که در طول پروژه اعمال میشوند را توضیح میدهد. علاوه بر این، گزارشهای وضعیت پروژه از ابزارها و تکنیکهایی مانند گزارشهای وضعیت پروژه برای تسهیل فرایند مدیریت ذینفعان در هر مرحله از چرخه عمر پروژه استفاده میکنند.
چگونه یک برنامه مدیریت ذینفعان یک پروژه را در ۵ مرحله ایجاد کنیم؟
اگرچه هر رویکرد مدیریت ذینفعان ممکن است بسته به نیازهای پروژه یا کسبوکار متفاوت باشد، برخی از بهترین روشها برای مدیریت روابط با ذینفعان وجود دارد. این پنج مرحله را دنبال کنید. تا اطمینان حاصل کنید تمام جنبههای برنامه مدیریت ذینفعان پروژه پوشش داده شده است:
۱. شناسایی ذینفعان خود
۲. اولویت بندی ذی نفعان
۳. مصاحبه با ذی نفعان
۴. ایجاد ماتریس قدرت-منفعت
۵. تنظیم و مدیریت انتظارات

فرایند مدیریت ذینفعان
برای مدیریت ذینفعان پروژه باید طبق مراحل زیر عمل کنید:
۱. تحلیل ذینفعان
۲. شناسایی ذینفعان
۳. نقشه برداری ذینفعان
۴. اولویت بندی ذینفعان
۵. تعامل با ذینفعان
جمعبندی
مدیریت ذینفعان پروژه یکی از ارکان اصلی موفقیت هر کسبوکاری است. با شناسایی دقیق ذینفعان، اولویتبندی آنها بر اساس میزان تأثیر و منفعت و ایجاد یک برنامه ارتباطی مؤثر میتوانید اطمینان حاصل کنید که انتظارات ذینفعان بهخوبی مدیریت شده و با اهداف پروژه همسو هستند.
بیشتر بدانید...
- ۰ ۰
- ۰ نظر